Pomoc dziecku z zaburzeniami SI polega na diagnozie i terapii. Kluczowe jest rozpoznanie objawów, takich jak nadwrażliwość, podwrażliwość czy problemy z koordynacją i zgłoszenie się do specjalisty.
Prawidłowe przetwarzanie bodźców sensorycznych jest fundamentem rozwoju dziecka. Gdy ten proces jest zaburzony, pojawiają się trudności w nauce, zachowaniu i codziennym funkcjonowaniu. Ten artykuł wyjaśnia, czym jest integracja sensoryczna, jakie sygnały powinny zaniepokoić rodziców i gdzie w Luzinie szukać profesjonalnego wsparcia w zakresie diagnozy i terapii.
Integracja sensoryczna (SI) to złożony proces neurologiczny, w którym mózg organizuje i interpretuje informacje docierające ze wszystkich zmysłów – nie tylko tych pięciu podstawowych (wzrok, słuch, smak, węch, dotyk), ale również z układu przedsionkowego (odpowiedzialnego za równowagę i ruch) oraz proprioceptywnego (czucie głębokie, informujące o pozycji ciała). Dzięki prawidłowej integracji dziecko może adekwatnie reagować na otoczenie, uczyć się, rozwijać koordynację ruchową i regulować swoje emocje.
Gdy proces ten przebiega bez zakłóceń, jest dla nas niezauważalny. Dziecko bez problemu uczy się jeździć na rowerze, radzi sobie z hałasem w przedszkolu i potrafi skupić się na zadaniu. Problemy pojawiają się, gdy mózg ma trudności z „sortowaniem” bodźców. Może to prowadzić do przeciążenia sensorycznego, frustracji i trudności w wielu obszarach życia. Dlatego wczesne rozpoznanie i wsparcie rozwoju sensorycznego są kluczowe dla harmonijnego rozwoju psychoruchowego.
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego mogą manifestować się na wiele sposobów, a ich nasilenie bywa bardzo różne. Ważne jest, aby rodzice byli świadomi, jakie zachowania mogą wskazywać na trudności w tym obszarze. Obserwacja dziecka w codziennych sytuacjach jest pierwszym krokiem do zidentyfikowania potencjalnych problemów. Zrozumienie, na czym polegają zaburzenia integracji sensorycznej i ich objawy, pozwala na szybsze podjęcie odpowiednich działań i zapewnienie dziecku właściwego wsparcia.
Sygnały świadczące o problemach z integracją sensoryczną można podzielić na dwie główne kategorie. Nadwrażliwość sensoryczna (obronność sensoryczna) objawia się nadmierną reakcją na bodźce. Dziecko może unikać dotyku, skarżyć się na metki w ubraniach, zatykać uszy w odpowiedzi na głośne dźwięki, być wybredne w jedzeniu z powodu konsystencji potraw lub unikać brudzących zabaw. Z kolei podwrażliwość sensoryczna (poszukiwanie sensoryczne) to zbyt słabe odczuwanie bodźców. Dziecko może nieustannie poszukiwać intensywnych doznań: mocno się przytulać, celowo wpadać na przedmioty, uwielbiać kręcenie się i huśtanie, a także nie reagować na ból czy zimno. U jednego dziecka mogą występować objawy z obu tych grup, w zależności od zmysłu i sytuacji.
Jeśli obserwowane u dziecka zachowania budzą niepokój, kluczowe jest skonsultowanie się ze specjalistą. Tylko certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej jest w stanie przeprowadzić rzetelną ocenę i stwierdzić, czy trudności dziecka wynikają z zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Samodzielne stawianie diagnozy na podstawie informacji z internetu może być mylące i opóźnić właściwą interwencję. Profesjonalna diagnoza integracji sensorycznej, jest niezbędna do zaplanowania prawidłowej, indywidualnej terapii.
Proces diagnostyczny zazwyczaj składa się z kilku etapów. Pierwszym jest szczegółowy wywiad z rodzicami dotyczący rozwoju dziecka od okresu prenatalnego oraz jego codziennego funkcjonowania. Następnie terapeuta przeprowadza tzw. próby kliniczne, czyli serię standaryzowanych zadań i zabaw, podczas których obserwuje reakcje dziecka, jego koordynację, równowagę, planowanie motoryczne i sposób przetwarzania bodźców. Na podstawie zebranych informacji specjalista stawia diagnozę i, jeśli to konieczne, proponuje indywidualny plan terapeutyczny.
Terapia integracji sensorycznej, często określana jako „naukowa zabawa”, odbywa się w specjalnie przygotowanej sali, wyposażonej w różnorodny sprzęt. Znajdują się tam m.in. huśtawki, platformy, liny do wspinania, beczki, deskorolki terapeutyczne oraz materiały o zróżnicowanych fakturach. Celem zajęć nie jest nauka konkretnych umiejętności, lecz poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego. Skuteczna terapia SI powinna być prowadzona przez wykwalifikowanego specjalistę, który podąża za dzieckiem i dostosowuje aktywności do jego potrzeb.
Podczas zajęć dziecko, poprzez starannie dobrane aktywności ruchowe i sensoryczne, uczy się prawidłowo organizować i reagować na bodźce. Terapeuta stwarza takie warunki, by dziecko mogło doświadczać sukcesu, co buduje jego poczucie własnej wartości i motywację. Regularna terapia przynosi wymierne efekty: poprawia koordynację ruchową i koncentrację, zmniejsza nadpobudliwość, pomaga w regulacji emocji oraz zwiększa samodzielność dziecka w codziennych czynnościach, takich jak ubieranie się czy jedzenie.
Choć profesjonalna terapia jest niezastąpiona, rodzice mogą wspierać rozwój sensoryczny dziecka poprzez codzienne zabawy w domu. Ważne jest, aby te aktywności były dla dziecka przyjemnością, a nie obowiązkiem. Poniższe propozycje to proste sposoby na stymulację zmysłów, które można wpleść w plan dnia. Pamiętaj jednak, by zawsze konsultować domowe ćwiczenia z terapeutą prowadzącym.
Terapię integracji sensorycznej można rozpocząć już w wieku niemowlęcym, jeśli występują wyraźne wskazania. Nie ma górnej granicy wieku, jednak im wcześniej zostanie podjęta interwencja, tym większa jest jej skuteczność ze względu na plastyczność układu nerwowego u małych dzieci.
Czas trwania terapii jest kwestią indywidualną i zależy od rodzaju oraz nasilenia trudności dziecka. Zazwyczaj jest to proces długoterminowy, trwający od kilku miesięcy do nawet kilku lat. Efekty są widoczne stopniowo, a o zakończeniu terapii decyduje terapeuta w porozumieniu z rodzicami.
Nie. Dziecko nie „wyrasta” z zaburzeń SI, ale uczy się strategii kompensacyjnych, które mogą maskować problem. Brak odpowiedniej terapii może jednak prowadzić do trudności w nauce, problemów emocjonalnych i obniżonej samooceny w późniejszym wieku.
Rehabilitacja ruchowa skupia się na usprawnianiu konkretnych funkcji motorycznych, np. po urazie. Terapia SI koncentruje się na przyczynie problemów, czyli nieprawidłowym przetwarzaniu bodźców przez mózg. Poprawiając integrację sensoryczną, wpływa globalnie na funkcjonowanie dziecka, w tym na motorykę, zachowanie i emocje.
Terapia integracji sensorycznej w Polsce jest głównie usługą prywatną. Koszt diagnozy to zazwyczaj kilkaset złotych (obejmuje 2-3 spotkania). Cena pojedynczej sesji terapeutycznej waha się w zależności od gabinetu i regionu, ale należy liczyć się z kosztem od około 100 do 200 złotych za sesję.
integracjaluzino@gmail.com
696759683